Multik és milliárdosok: ők állnak az LMBTQ-mozgalom és a genderipar mögött

Cégek, alapítványok, egyetemek, NGO-k hálójáról van szó, mely átível az üzleti világon, a politikán és a globális aktivistáskodásig tart. Öveket becsatolni!

Míg kezdetben egyesek csupán elfogadást, addig mások társadalmi újrarendeződést szorgalmaztak.
PRIDE – Lázadás a teremtés rendje ellen? címmel jelent meg kollégánk, Szilvay Gergely új tanulmánya a Szent István Intézet kiadásában. A tanulmány részletesen bemutatja az LMBTQ-mozgalom kortárs formájának kiindulópontját, vagyis az 1969-es New York-i Stonewall-lázadást, amely során a rendőrség razziát tartott a Stonewall Inn bárban. Később a fellángoló tiltakozások új korszakot indítottak:
radikálisabb, harcosabb érdekvédelem váltotta fel a korábbi mérsékelt megközelítést.
E mozgalom nyomán szervezetek és médiumok jöttek létre, és 1970-ben megtartották az első Pride-felvonulást New Yorkban, mely globális mozgalommá nőtte ki magát.
Szilvay írásában rávilágít, hogy a mozgalom céljai ugyanakkor sokrétűek és belső megosztottsággal terheltek voltak: míg egyesek csupán elfogadást, addig mások társadalmi újrarendeződést szorgalmaztak. A Gay Liberation Front például nyíltan az amerikai társadalom átstrukturálását tűzte ki célul. Hasonló víziót fogalmaz meg az After the Ball című könyv is, amely szerint a cél nem pusztán a melegek elfogadtatása, hanem a kulturális paradigmaváltás.
A szerző a tanulmányban arra is kitér, hogy a mozgalmat jelentős anyagi támogatás is segíti, főként vagyonos magánalapítványokon keresztül.
Az LMBTQ-jogok egyik nagy mérföldköve az USA-ban 2015-ben a melegházasság legalizálása volt
– ismerhető meg a tanulmányból, ahogy az is, hogy a gender-elmélet, amely szerint a nemi szerepek társadalmi konstrukciók, szintén szorosan kapcsolódik a mozgalomhoz.
Szilvay új tanulmányában arról is értekezik, hogy a klasszikus emberkép szerint az ember test és lélek egysége, s célorientált lény. Ezzel szemben az LMBTQ-mozgalom ideológiája az emberi testet rugalmas, önkényesen alakítható anyagnak tekinti. A nemi identitás így elszakad a biológiai realitástól, helyét szubjektív érzések és önmeghatározások veszik át.
Ezt is ajánljuk a témában
Cégek, alapítványok, egyetemek, NGO-k hálójáról van szó, mely átível az üzleti világon, a politikán és a globális aktivistáskodásig tart. Öveket becsatolni!
A szerző kifejti, hogy a gender-szemlélet mára beszivárgott a felsőoktatásba és a segítő szakmákba is, formálva az ezekben alkalmazott nyelvezetet és szakmai megközelítést. Az olyan kifejezések, mint „cisznemű” vagy „gendersemleges”, már a tudományos diskurzus részévé váltak,
miközben sokszor figyelmen kívül hagyják az eltérő tudományos eredményeket.
Ráadásul a kortárs pszichoterápiában a woke-ideológia egyre inkább teret hódít: a terápia célja nem a páciens segítése, hanem a hatalmi rendszerek lebontása lett. A terapeuta ma már gyakran megerősíti a páciens identitását anélkül, hogy valódi problémáit feltárná – ezzel a személyes szenvedés politikai üzenetté válik. Szilvay szerint a woke terápiás modell nemcsak tudománytalan, de etikailag is aggályos: a személyt csoportidentitássá redukálja, és az elnyomottságot morális értékként ünnepli – ezzel pedig maga is egyfajta pszeudo-vallássá válik.
A szerző írásában végül arra is kitér, hogy az LMBTQ-mozgalom sikerét részben annak köszönheti, hogy hosszú éveken át következetes aktivizmussal hatott a közvéleményre, a vállalati világra és a politikai intézményekre – tudatosan alakítva át a kulturális és társadalmi normákat.
2025 elején több szakember is nyilatkozott a Pride gyermekekre gyakorolt valószínű hatásáról a Mandiner hasábjain, amelyek szintén – összegezve – megjelennek Szilvay Gergely új tanulmányában: így például Bagdy Emőke, Bánki M. Csaba és Hal Melinda klinikai szakpszichológusok véleménye.
Bagdy Emőke pszichológus szerint a gyermekek tízéves korukig nem képesek önálló véleményalkotásra, csak a környezetük véleményét tükrözik.
A Pride-hoz hasonló események látványa félelmet válthat ki belőlük, mert még nem értik a jelentését.
A kamaszkorban a szabályokkal szembeni lázadás viheti őket ilyen rendezvényre, de hatásaik kiszámíthatatlanok. A felnőttkorban az egyéni értékrend és társadalmi normák alakítják a Pride-hoz való viszonyt – értekezett a pszichológus korábban a Mandiner hasábjain.
Ezt is ajánljuk a témában
A szélsőséges ingerek, a szokatlan látvány, a gomolygó emberáradat félelmet, riadalmat válhat ki
Bánki M. Csaba szerint a Pride nem az LMBTQ-emberek jogairól és elfogadásáról szól, hanem a botránykeltés nyilvános ünneplése. A provokatív, gyakran erotikus megjelenés szerinte sérti a gyermekek egészséges fejlődéshez való jogát. A különbség mítosz és valóság között lényegi: a mesék világában a jó és a rossz világosan elkülönül, míg a Pride-on szerinte a normalitás tagadása történik, amit a társadalom egyre inkább kritikátlanul elfogad – jegyezte meg lapunknak a szakember.
Ezt is ajánljuk a témában
Megkérdeztük Bánki M. Csaba pszichiátert, az MTA doktorát, mit gondol a Pride-ról, illetve arról, hogy mi a különbség erőszakos történetek mesélése és a Pride átélése között.
Hal Melinda klinikai szakpszichológus pedig arról beszélt a Mandiner egyik cikkében, hogy az identitás nagy részben környezeti ingerek hatására alakul, így a Pride látványa – ha erőszakos és szexualizált elemeket is tartalmaz – negatívan befolyásolhatja a gyermekek mentális fejlődését. A szexualitásra nevelés szerinte a szülők feladata, nem a köztereké. A túlzott vizuális ingerek zavart okozhatnak a kötődésben, a testképben és a lelki egészség más területein is. Ezért a lelki egészség védelme társadalmi prioritás kell, hogy legyen.
Ezt is ajánljuk a témában
Zavarodottságot, kötődési problémákat és sok más bajt okozhat a Pride a gyerekeknél Hal Melinda klinikai szakpszichológus szerint. Interjúnk.
Nyitókép: A tanulmány borítója